Pressmeddelanden ÅDV | 2011-10-06 |

Ballerina kladdkaka blev Årets Dagligvara 2011

Av alla produkter som lanserades i dagligvaruhandeln förra året var Ballerina kladdkaka från Göteborgs Kex den mest framgångsrika. Göteborgs Kex har lyckats kombinera en av Sveriges mest omtyckta kakor med ett av landets populäraste kakrecept, vilket har gett konsumenterna en helt ny smakupplevelse. Årets Dagligvara delades ut på Dagligvarubranschens Höstmöte på Grand Hôtel i Stockholm den 6 oktober.

Utmärkelsen Årets Dagligvara premierar nylanserade produkter inom dagligvaruhandeln och arrangeras av Nielsen och branschorganisationerna DLF och Svensk Dagligvaruhandel. Nyheterna värderas och bedöms utifrån fyra kriterier; påverkan på varugruppens totala tillväxt samt produktens marknadsandel, försäljning och distribution.

– Vinnaren Ballerina Kladdkaka från Göteborgs Kex har lyckats skapat tillväxt i en stor, mogen och traditionell kategori. På ett imponerande sätt har den kombinerat två succékoncept till en mycket uppskattad blandning, säger Bo Ekström VD på Nielsen.

Nominerade till Årets Dagligvara var också Ahlgrens bilar saltlaktrits från Leaf och Neutrogena VC Blackhead scrub från Johnson & Johnson.