3
Försäljningsmönster i dagligvaruhandeln 2021
Fredagen veckans största försäljningsdag
- Under en vanlig vecka sker nästan hälften av dagligvaruhandelns försäljning under perioden torsdag till lördag. Allra mest säljs på fredagar, som står för 18 procent av veckoförsäljningen i dagligvaruhandeln.
- Veckans minsta försäljningsdag är söndag som står för 12 procent av veckoförsäljningen. Om försäljningen hade varit lika stor varje dag hade den uppgått till drygt 14 procent av veckoförsäljningen dagligen.
Källa: Dagligvaruindex
Avvikande veckor
- Dagligvaruhandeln har en förhållandevis jämn försäljning under året. Under vissa veckor avviker dock försäljningen jämfört med försäljningen under normalveckan. Exempelvis ökar dagligvaruförsäljningen under veckan före påsk, för att sedan minska under veckan efter påskhelgen.
- Den mest avvikande veckan är veckan före jul, då det spenderas ungefär 19 procent mer i dagligvaruhandeln än under en vanlig vecka. Även midsommarveckan har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.
Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanliga vecka.
Källa: Dagligvaruindex
Försäljningsstorlek för olika livsmedelsgrupper
- Kolonial var den livsmedelsgrupp som stod för störst andel av livsmedelsförsäljningen under 2021. Av varje spenderad hundralapp lades 24 kronor på kolonialvaror.
- 16 kronor av varje hundralapp spenderades inom kategorin mejeri. Tätt därefter följde kategorierna frukt och grönt (15 procent) samt kött (14 procent).
Källa: Dagligvaruindex
Försäljningsutveckling
per capita 2016–2020
- Kött är den varugrupp som har minskat mest sett till försäljning per person. Försäljningen har minskat med 8,1 procent sedan 2016.
- Bland de tre varugrupper som har lägst försäljningsökning återfinns kött, fisk samt mjölk, ost och ägg.
- Störst försäljningsutveckling återfinns i varugruppen bröd och övriga spannmålsprodukter. Försäljningen har ökat med 9,8 procent per capita sedan år 2016.
- Även grönsaker finns med bland de varugrupper som har utvecklats mest under de senaste fem åren. Totalt har grönsaksförsäljningen per capita ökat med 4,1 procent sedan 2016.
Källa: SCB, egna beräkningar
* I övrigt ingår COICOP 01.1.5, 01.1.8-9, 01.2 samt 02.1