Årets Dagligvara 2023 – juryn får förstärkning från Handelshögskolan
Arbetet med Årets Dagligvara har inletts, och juryn arbetar just nu med att ta fram ett antal finalister. Nytt för i år är att juryn utökats med en student via Handelshögskolan i Stockholm. Det är Mikael Palm, student på Retail Management, som tar plats i juryn för 2023 års upplaga.
Stort grattis Mikael, du har precis tagit plats i Årets Dagligvara Jury – hur känns det?
– Det är såklart väldigt kul och hedrande! Jag ser fram mot att vi som jury ska få lyfta fram grymma varor som faktiskt gör skillnad för branschen och människors liv.
Vad hoppas du kunna bidra med i juryarbetet?
– Mina erfarenheter av försäljning kommer att finnas väl till hands i bedömningen av kundnytta och uppfyllnad av konsumentbehov. Jag hoppas också på att bidra till övriga delar i den kvalitativa bedömningen, så som innovationshöjd och hållbarhet.
Vad tycker du ligger bakom en riktigt bra produktlansering
– En riktigt bra produktlansering består såklart av en kombination olika faktorer. Först och främst behöver varan i sig vara bra och göra gott för människor på riktigt. Sedan spelar andra faktorer som varumärkesmedvetenhet, en fungerande distribution och marknadsföring in för att skapa och bibehålla engagemang från kundena. Men allt börjar med att varan i sig är bra, då blir resten lättare.
Med Årets Dagligvara vill handeln uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Priset, som delas ut av Svensk Dagligvaruhandel, tilldelas en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa datan. Priset har delats ut varje år sedan 2006. Läs mer om Årets Dagligvara, tidigare års vinnare och följ årets arbete här.