Kommentar till utredningen om att minska på salt och socker i maten genom frivilliga överenskommelser och samarbeten inom branschen
Livsmedelsverket lämnade igår över sin slutrapport av regeringsuppdraget att genomföra åtgärder för ett minskat saltintag och ett minskat intag av energitäta näringsfattiga livsmedel. Svensk Dagligvaruhandel har deltagit i myndighetens arbete, och vi upplever att man i utredningen lyssnat till dagligvaruhandelns inspel och vi tycker utredningen ger en rättvisande bild av hur dagligvaruhandeln arbetar med socker- och saltsänkning. Vi tycker även det är bra att utredningen lyfter att eventuella regleringar skall gälla för alla, vara vetenskapligt underbyggda och främja folkhälsan.
Dagligvaruhandeln har under många år på eget initiativ sänkt innehållet av salt och socker i många produkter i det egna varumärkessortimentet (EMV) och har som mål att fortsätta med det arbetet. Till exempel har de stora dagligvaruhandelskedjorna minskat på sockret i sin egen varumärkesläsk med 20–40 procent utan att ersätta med sötningsmedel och flera arbetar med Nyckelhålsmärkningen – livsmedel med mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett – som en ledstjärna i produktutvecklingen.
Läs mer om utredningen via Livsmedelsverkets hemsida.