Nyheter | 2024-10-16 |

Prisutveckling – På vilka sätt mäts det?

Prisutveckling beskriver hur priser på olika varor och tjänster utvecklas över tid. Sveriges Riksbank har ett uttalat mål att inflationen ska ligga kring 2 procent årligen, vilket betyder att priser på varor och tjänster tillåts öka med 2 procent. Under de senaste två åren har prisutveckling blivit ett uppmärksammat ämne och tagit stor del av den offentliga debatten. Anledningen är att priser på varor och tjänster har skenat. En högre prisökningstakt betyder att konsumenterna får en minskad köpkraft och därmed har råd att köpa antingen färre eller billigare varor. Figur 1 visar prisutveckling över tid, såväl övergripande som för kategorin livsmedel och alkoholfria drycker.

Figur 1: Årlig prisutvecklingstakt avseende livsmedel och alkoholfria drycker samt prisutveckling totalt, mellan 1982–2024* enligt SCB

Källa: SCB (Konsumentprisindex), data hämtad 19 juni 2024

*Utvecklingstakten för 2024 är uppskattade med hjälp av årets sex första månader.


Prisutveckling på livsmedel, en introduktion

Utöver myndigheten SCB, Statistiska Centralbyrån, finns bland annat Matpriskollen och Pensionärernas riksorganisation (PRO) som mäter prisutvecklingen på livsmedel. Följande sidor beskriver kort aktörerna, deras bakgrund, metodval och åskådliggör vissa skillnader aktörerna emellan.

Figur 2: Årlig prisutvecklingstakt avseende livsmedel och alkoholfria drycker, under 2023 jämfört med 2022 enligt SCB, Matpriskollen och PRO

Källa: SCB (Konsumentprisindex), Matpriskollen (Prisutveckling), PRO (PRO:s prisundersökning 2023), data hämtad 19 juni 2024

Statistiska centralbyrån (SCB)

Statistiska centralbyrån, eller SCB, grundades 1858 och är Sveriges officiella myndighet för statistik. SCB har som uttalat syfte att förse Sverige med officiell oberoende statistik.

Förklaring av mått: SCB släpper varje månad statistik för prisutveckling. Statistiken som presenteras är uttömmande och visar såväl prisutveckling övergripande som inom en rad olika kategorier. En av dessa kategorier är: livsmedel och alkoholfria drycker. Dataunderlaget finns nedbrutet för olika livsmedelskategorier.

Metod: Myndigheten undersöker varje månad 80 butiker. I butiksurvalet finns alla relevanta dagligvaruaktörer representerade. Aktörerna är viktade enligt marknadsandelar, dvs kedjor med större omsättning motsvarar en större andel av de undersökta butikerna. Prisstatistiken samlas in via butikernas kassaregister kompletterat med butiksbesök. Data samlas in för 1 200 varor inom 90 representativa kategorier, varje månad. Matkassen, som visar den övergripande prisutvecklingen, är viktad enligt historiska data och statistiska modeller för att enskilda produkters utveckling ska representeras av den faktiska konsumtionen. Prisutvecklingstakten som presenteras tar hänsyn till kampanjpriser och priserbjudanden på varor. I varukorgen finns handlarnas egna märkesvaror (EMV) med.

SCB:s varukorg visar statisk över året. Det vill säga, om konsumenterna ändrar sitt köpbeteende och i stället för dyr olivolja köper billigare rapsolja fångas detta inte upp i statistiken. SCB:s statistik visar då bara hur mycket dyrare olivoljan har blivit.


Matpriskollen

Matpriskollen grundades 2010 som ett svar på att marknaden saknade en digital lösning som samlade kampanjer och erbjudanden, som traditionellt återfinns i pappersreklamblad. Syftet var till en början att finnas till för att konsumenterna skulle kunna optimera sina inköp och spara pengar. Huvudsyftet med Matpriskollens prismätningar är att i branschen kunna se prisläget och följa prisutvecklingen på produkter, varumärken, leverantörer, kedjor och inom kedjor i Sverige. I samband med den höga inflationen som drabbade Sverige under 2022–2023 ökade det allmänna intresset för företagets prisutvecklingsmått som mäter prisförändringen på livsmedel.

Förklaring av mått: Matpriskollen släpper varje månad statistik för prisutveckling. Statistiken som presenteras visar prisutvecklingen för produkter som säljs i traditionell dagligvaruhandel, inklusive livsmedel och alkoholfria drycker. Dataunderlaget finns nedbrutet för olika livsmedelskategorier.

Metod: Företaget undersöker varje månad ett väldigt stort antal, cirka 50 000, unika artiklars, ordinariepris från cirka 250 butiker. I butiksurvalet finns de flesta relevanta dagligvaruaktörerna representerade. Varje artikels pris, på varje butik, kollas och ställs mot föregående mätpunkt. Till exempel jämförs en produkts pris månadsförändring genom att jämföra priset när månaden startar och slutar, exempelvis 31 augusti 2024 mot 31 juli 2024, samt årsförändring 31 augusti 2024 mot 31 augusti 2023. Då sortimentet inom dagligvaruhandeln är väldigt stort, med många produktutbyten, så är urvalet inte identiskt mellan olika mätperioder. Matpriskollen tar med alla produkter som får match vid båda mättillfällena. Prisutvecklingen på en kedja mäts då utifrån deras sortiment, vilket inte är exakt samma sortiment som på övriga kedjor. Priserna och prisförändringarna summeras sedan och ger ett genomsnitt. Aktörerna är inte viktade enligt marknadsandelar och inte heller utifrån konsumentens beteende, dvs hur man handlar, utan bara utifrån artiklar. Då Matpriskollen inte har tillgång till faktiska försäljningssiffror, så ges ändå en typ av viktning genom att produkter som har hög distribution och finns i många butiker, får fler mätpunkter och därigenom slår den prisförändringen igenom starkare. Det gör att det blir en viss viktning utifrån vilka artiklar som det säljs mycket av. Priserna som uppmäts på varorna tar endast hänsyn till ordinariepriser och inte kampanjpriser eller priserbjudanden. I varukorgen finns även butikernas EMV, alltså egenägda varumärken, med. Matpriskollen utgår från butikspriserna, som till största del hämtas in från nätet.

Figur 3: Årlig prisutvecklingstakt per månad, avseende livsmedel och alkoholfria drycker, mellan jan 23-mar 24, enligt SCB och Matpriskollen

Källa: SCB (Konsumentprisindex), Matpriskollen (Prisutveckling), data hämtad 19 juni 2024

 

Pensionärernas riksorganisation

Pensionärernas riksorganisation, eller PRO, grundades 1942 och är Nordens största pensionärsorganisation. Organisationen är rikstäckande med cirka 260 000 medlemmar. PRO har som uttalat syfte att påverka och bidra i viktiga debatter som påverkar svenska pensionärer.

Förklaring av mått: PRO släpper varje år statistik för prisutveckling. Statistiken som presenteras visar prisutvecklingen för särskilda produkter inom kategorin livsmedel och alkoholfria drycker. Dataunderlaget finns nedbrutet på produktnivå.

Metod: Organisationen undersöker varje år cirka 600 butiker, i butiksurvalet finns de flesta relevanta dagligvaruaktörerna representerade. Aktörerna är inte viktade utifrån marknadsandelar. Data samlas in för cirka 20 varor, varje år. Datainsamlingen sker av organisationens medlemmar via fysiska butiksbesök. Matkassen som visar den övergripande prisutvecklingen är viktad, varje produkt tillskrivs en normaliserad snittvikt. Priserna som uppmäts på varorna tar inte hänsyn till kampanjpriser eller priserbjudanden. I varukorgen finns inte EMV. Under levnadskostnadskrisen har många konsumenter vänt sig till lågpris, där en stor del av de egna märkesvarorna finns, och kampanjpriser. Detta finns med andra ord inte med i PRO:s mätning.

Figur 4: Årlig prisutvecklingstakt avseende livsmedel och alkoholfria drycker, under 2023 och 2022 enligt SCB och PRO

Källa: SCB (Konsumentprisindex), PRO (PRO:s prisundersökning 2023), data hämtad 19 juni 2024

 

Ordlista:

Inflation: Prisförändringtakt, hur mycket varorna har ökat i pris mellan två avseendeperioder.

Deflation: Prisförändringstakt, hur mycket varorna har minskat i pris mellan två avseendeperioder.

Matkasse: En kombination av varor som tillsammans utgör en ”total-kasse”. Innehållet i en matkasse är varierande mellan olika företag och myndigheter.

EMV: Egna märkesvaror, syftar till varumärke och därmed varumärken som ägs av kedjan själv.

Kampanjpriser: Ofta förknippat med extrapris där en vara sjunker i pris under en begränsad period.

 

Källförteckning:

Konsumentprisindex, Statistiska Centralbyrån, data hämtad 19 juni

Konsumentprisindex (KPI) (scb.se)

PRO:s prisundersökning, Pensionärernas riksorganisation, data hämtad 19 juni

PRO prisundersökning 2023.pdf

Prisutveckling, Matpriskollen, data hämtad 19 juni

Prisutveckling – Matpriskollen

Inflationsmålet, Sveriges Riksbank, data hämtad 19 juni

Inflationsmålet | Sveriges Riksbank