2

Försäljnings­utveckling i daglig­varuhandeln 2024

Illustration på en person som e-handlar mat

Tillväxt i dagligvaruhandeln

  • Försäljningen i daglig­varu­handeln uppgick till drygt 343 miljarder kronor under 2024. Av detta stod e-handeln för cirka 14 miljarder. 96 procent av daglig­varu­försäljningen sker således i fysisk butik.

  • Den genomsnittliga tillväxten i dagligvaruhandeln de senaste fem åren uppgår till 5,8 procent. Försäljning i butik har vuxit med i snitt 5,4 procent och e-handel med 31,9 procent.

  • Under de senaste åren har e-handelsandelen varit stabil. Under 2024 handlades 4,1 procent av dagligvarorna genom e-handel. E-handeln fick en skjuts under coronapandemin, men har sedan dess fallit tillbaka något.

Källa: Dagligvaruindex

Lägre livsmedelsinflation under 2024

  • Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker har varit avtagande under 2024.

  • Under 2024 ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 1,4 procent enligt SCB. Motsvarande siffra under 2023 var 12,1 procent.

  • Sedan slutet av 2021 har livsmedelspriserna ökat kraftigt och ligger idag på en högre nivå än tidigare.

Källa: SCB KPI

Positiv prisjusterad försäljningsutveckling

  • I takt med att inflationen stabiliserats har försäljningsvolymerna ökat i dagligvaruhandeln. De flesta månader under 2024 hade en positiv prisjusterad försäljningstillväxt.

  • Den prisjusterade försäljningsutvecklingen estimeras vara positiv. Rensat för inflation har omsättningen inom dagligvaruhandeln ökat med 2,6 procent under året.

  • Årets högsta prisjusterade försäljningstillväxt uppmättes i mars på 7,4 procent, vilket var den starkaste volymtillväxten på fyra år.

  • Volymtillväxten tyder på att konsumenterna har anpassat sig till den högre prisnivån, samtidigt som hushållens köpkraft sakta stärkts, delvis som en effekt av Riksbankens räntesänkningar.

Källa: Dagligvaruindex, SCB

Fysisk butik drev tillväxten under 2024

  • Under 2024 har både de fysiska butikerna och e-handeln bidragit till tillväxten, vilket skiljer sig från 2022 och 2023 då de fysiska butikerna stod för hela tillväxten inom dagligvaruhandeln.
  • Den fysiska butiksförsäljningen ökade med 4,0 procent och e-handelsförsäljningen av dagligvaror ökade med 4,9 procent under 2024.

  • Utvecklingen inom e-handeln har stabiliserats under 2024. Efter en kraftig tillväxt under pandemin backade e-handeln under 2022 och 2023.

Källa: Dagligvaruindex

Stora skillnader i tillväxt mellan dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln

Total försäljning

Under 2024 var försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln 4,1 procent, medan tillväxten i sällanköpsvaruhandeln var mer blygsam på 0,6%.

Försäljning i fysisk butik

Utvecklingen för dagligvaruhandelns fysiska butiker var lägre under 2024 än 2023. Dock var tillväxten avsevärt högre jämfört med sällanköpsvaruhandeln, som uppvisade nollutveckling.

E-handels­försäljning

Både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln uppvisade positiv e-handelstillväxt efter två år i rad med negativ utveckling.

Källa: Dagligvaruindex, Handelsfakta.se, PostNord E-barometern

* Data för kvartal 4 sällanköpsvaruhandel är uppskattade med hjälp av årets nio första månader.

Lägre e-handelsandel i dagligvaruhandeln jämfört med sällanköpsvaruhandeln

  • E-handeln med dagligvaror växte under 2024, efter att under 2023 minskat något. Den totala e-handelsandelen i dagligvaruhandeln uppgick till 4,1 procent under 2024, vilket är samma nivå som 2023.

  • E-handels­andelen i daglig­varu­handeln är betydligt lägre än i sällan­köps­varu­handeln. Under 2024 skedde 22 procent av sällanköpsvaruhandelns* totala försäljning genom e-handeln.

Källa: Dagligvaruindex, Handelsfakta, PostNord E-barometern

* Data för kvartal 4 sällanköpsvaruhandel är uppskattade med hjälp av årets nio första månader.

Dagligvaruhandeln fortsätter utvecklas positivt

  • Totalt ökade försäljningen i daglig­varu­handeln med 4,1 procent under 2024.
  • Utvecklingen i dagligvaruhandeln drevs av volymtillväxt under 2024, till skillnad från föregående inflationsdrivna år.

  • Första kvartalet uppvisade högst tillväxt. Under årets första kvartal uppgick tillväxten i dagligvaruhandeln till 6,4 procent.

Källa: Dagligvaruindex
Jämfört med samma period föregående år

Säsongstrender i dagligvaruhandelns försäljning

  • Den totala försäljningen under året uppgick till drygt 343 miljarder kronor. Årets fjärde kvartal hade den högsta försäljningen med en omsättning på närmare 89 miljarder kronor.
  • Högtider driver trender i dagligvaruhandeln. Månader som innehåller högtider är de perioder där försäljningen är som högst.

  • December var den månad som hade högst försäljning under 2024. Under julmånaden omsatte branschen cirka 32 miljarder kronor.
  • Februari är månaden med lägst försäljning. I februari 2024 omsattes cirka 26 miljarder kronor. En stor anledning till det är att månaden innehåller färre dagar.

Källa: Dagligvaruindex
Jämfört med samma period föregående år

Fortsatt ökad försäljning i fysiska butiker

  • Butiksförsäljningen ökade med 4,0 procent under 2024. Motsvarande siffra för det föregående året var 8,1 procent.
  • Försäljningstillväxten i dagligvarubutikerna var som högst under inledningen av året. Under det första kvartalet ökade försäljningen i butik med 6,5 procent.
  • Lägst tillväxt i dagligvarubutikerna under årets andra kvartal.

Källa: Dagligvaruindex
Jämfört med samma period föregående år.

Källa: Dagligvaruindex
Jämfört med samma period föregående år.

Ökad e-handelstillväxt under 2024

  • E-handelns försäljnings­utveckling i dagligvaruhandeln uppgick till 4,9 procent under 2024. Motsvarande siffra för 2023 var -4,5 procent.
  • Tillväxt under samtliga kvartal. 2024 inleddes med att e-handeln ökade med 4,3 procent under det första kvartalet.

  • Det tredje kvartalet hade starkast utveckling, med en tillväxt på 7,5 procent.
  • E-handelsförsäljningen hade en tillväxt på 3,5 procent under årets sista kvartal. Detta var den lägsta noteringen för året.

Tillväxt för e-handel med hemleverans

  • Försäljnings­utvecklingen för e-handel med hemleverans uppgick under 2024 till 3,1 procent. Motsvarande siffra för 2023 var 0,0 procent.
  • Genomgående positiva tillväxttal under 2024. E-handelsförsäljningen med hemleverans var starkt bidragande till att den totala e-handelsutvecklingen under 2024 var positiv.
  • Det tredje kvartalet hade starkast utveckling, med en tillväxt på 4,6 procent.
  • Det fjärde kvartalet hade svagast utveckling, med en tillväxt på 0,7 procent.

Källa: Dagligvaruindex
Jämfört med samma period föregående år.

*Data för rullande 12 finns tillgängligt från kvartal 1 2021.

Källa: Dagligvaruindex

*Data för rullande 12 finns tillgängligt från kvartal 1 2021.

Återhämtning för upphämtning i butik

  • E-handel med upphämtning i butik ökade kraftigt under pandemin, men sjönk därefter drastiskt. I takt med att konsumenterna återgått till att handla i fysisk butik har försäljningsutvecklingen under 2024 stabiliserats.
  • Försäljnings­utvecklingen för e-handel med upphämtning i butik uppgick under året till 7,5 procent. Motsvarande siffra för 2023 var -10,1 procent.
  • Positiv försäljningstillväxt under hela året. Under samtliga kvartal visade upphämtning i butik en positiv kvartalsutveckling. Starkast tillväxt uppvisades under det tredje kvartalet.

Oförändrad e-handelsandel 2024

  • E-handelsandelen i dagligvaruhandeln under 2024 var 4,1 procent. Även 2023 var motsvarande siffra 4,1 procent.
  • Inom e-handeln var hemleverans den dominerande försäljningskanalen under 2024. Upphämtning i butik hade en mindre andel under årets samtliga månader.
  • Den lägsta e-handels­andelen år 2024 uppmättes i juli då den uppgick till 3,0 procent. E-handels­andelen är vanligtvis lägre under sommar­månaderna då inköpen inte planeras i lika stor utsträckning under semester­perioden.
  • E-handelsandelen var högst under det första kvartalet, då den uppgick till 4,6 procent.

Källa: Dagligvaruindex

Gå vidare till: