3
Försäljningsmönster i dagligvaruhandeln 2024
Fredagen veckans största försäljningsdag
- Veckans främsta försäljningsdag i dagligvaruhandeln är fredagar. Fredagen står för 18 procent av veckoförsäljningen.
Veckans svagaste försäljningsdag är söndag, som står för 12 procent av veckoförsäljningen. En förklarande orsak är att många dagligvarubutiker har kortare öppettider på söndagar.
- Om försäljningen hade varit jämnt fördelad mellan veckans dagar hade varje dag representerat cirka 14 procent av försäljningen.
Källa: Dagligvaruindex
Dagligvaruhandeln påverkas av högtider
Dagligvaruhandeln har en relativt jämn försäljning över året, men under vissa veckor, särskilt i samband med högtider, avviker försäljningen från den normala.
Veckan före jul spenderas ungefär 30 procent mer i dagligvaruhandeln än under en vanlig vecka. Även midsommarveckan och veckan före påsk har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.
Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanlig vecka.
Källa: Dagligvaruindex
Kategoriandel inom dagligvaruhandeln
Under 2024 stod kolonialvaror för störst andel av livsmedelsförsäljningen. Av varje spenderad hundralapp lades 25 kronor på kolonialvaror som till stor del inkluderar klassiska skafferivaror med längre hållbarhet.
Av varje spenderad hundralapp lades 18 kronor på mejeriprodukter.
Av varje spenderad hundralapp lades 14 kronor på kött.
Av varje spenderad hundralapp lades 13 kronor på frukt och grönt.
Källa: Dagligvaruindex
Konsumtionsförändringar inom dagligvaruhandeln
Under de senaste åren har försäljningen inom dagligvaruhandeln ökat, men utvecklingen per capita skiljer sig mellan olika varugrupper.
Starkast försäljningstillväxt återfinns i varugruppen Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice. Försäljningen har ökat med 16 procent per capita sedan 2016.
Fisk är den varugrupp som har minskat mest sett till försäljning per capita. Försäljningen har minskat med 17 procent sedan 2016.
Källa: SCB, HUI Research