3

Försäljnings­mönster i daglig­varu­handeln 2024

Illustration på en person som handlar mat inför högtider

Fredagen veckans största försäljnings­dag

  • Veckans främsta försäljningsdag i dagligvaruhandeln är fredagar. Fredagen står för 18 procent av vecko­försäljningen.
  • Veckans svagaste försäljning­sdag är söndag, som står för 12 procent av vecko­försäljningen. En förklarande orsak är att många dagligvarubutiker har kortare öppettider på söndagar.

  • Om försäljningen hade varit jämnt fördelad mellan veckans dagar hade varje dag representerat cirka 14 procent av försäljningen.

Källa: Dagligvaruindex

Dagligvaruhandeln påverkas av högtider

  • Dagligvaruhandeln har en relativt jämn försäljning över året, men under vissa veckor, särskilt i samband med högtider, avviker försäljningen från den normala.

  • Veckan före jul spenderas ungefär 30 procent mer i daglig­varu­handeln än under en vanlig vecka. Även midsommar­veckan och veckan före påsk har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.

  • Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanlig vecka.

Källa: Dagligvaruindex

Kategoriandel inom dagligvaruhandeln

  • Under 2024 stod kolonialvaror för störst andel av livsmedels­försäljningen. Av varje spenderad hundralapp lades 25 kronor på kolonialvaror som till stor del inkluderar klassiska skafferivaror med längre hållbarhet.

  • Av varje spenderad hundralapp lades 18 kronor på mejeriprodukter.

  • Av varje spenderad hundralapp lades 14 kronor på kött.

  • Av varje spenderad hundralapp lades 13 kronor på frukt och grönt.

Källa: Dagligvaruindex

Konsumtionsförändringar inom dagligvaruhandeln

  • Under de senaste åren har försäljningen inom dagligvaruhandeln ökat, men utvecklingen per capita skiljer sig mellan olika varugrupper.

  • Starkast försäljnings­tillväxt återfinns i varu­gruppen Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice. Försäljningen har ökat med 16 procent per capita sedan 2016.

  • Fisk är den varu­grupp som har minskat mest sett till försäljning per capita. Försäljningen har minskat med 17 procent sedan 2016.

Källa: SCB, HUI Research

Gå vidare till: