4

Ekologisk försäljning 2024

Illustration på en person som odlar sin mat

Lägre andel ekologiskt i svenskarnas varukorgar

  • Andelen ekologiskt i svenskarnas varukorgar fortsätter att minska och utgjorde 3,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen 2024. Det är en nedgång med 0,5 procent­enheter från 2023 och 1,2 procentenheter från 2022.

  • Hälften, 49,4 procent, av den ekologiska försäljningen var KRAV-märkt 2024. Det motsvarar 1,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.

Källa: Dagligvaruindex

Ekologisk och KRAV-märkt försäljning av egna varumärken (EMV)

  • Försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter minska för EMV. Under 2024 var andelen ekologiska livsmedel inom EMV 6,1 procent. Sedan 2020 har andelen ekologiskt minskat med 3,6 procentenheter.

  • Andelen ekologiskt inom EMV var högre än för livsmedelsförsäljningen generellt, med 6,1 procent jämfört med 3,9 procent under 2024.

  • Andelen KRAV-märkt är högre bland EMV än i den totala livsmedelsförsäljningen. Andelen KRAV-märkt inom EMV var 3,5 procent 2024, jämfört med 1,9 procent för den totala livsmedelsförsäljningen.

Källa: Dagligvaruindex

Den ekologiska försäljningen varierar mellan olika livsmedelskategorier

  • Högst andel ekologisk försäljning återfinns inom kategorierna ägg samt frukt och grönt. Andelen ekologisk försäljning av ägg uppgick till 11,5 procent. Näst högst andel återfinns bland frukt och grönt där andelen uppgår till 10,5 procent.

  • I kategorin frukt och grönt är närmare en tredjedel av den ekologiska försäljningen även KRAV-märkt. I kategorin ägg är motsvarande andel 89 procent.

  • Kött har lägst andel ekologisk försäljning. Andelen ekologisk försäljning av kött uppgick till 1,5 procent under 2024, en svag ökning jämfört med 2023.

Ägg

Frukt & Grönt

Kolonial

Mejeri

Kött

Andel ekologiskt (ej KRAV)

Andel ekologiskt (ej KRAV)

Andel ekologiskt (KRAV)

Andel ekologiskt (KRAV)

Försäljning som ej är ekologisk

Försäljning som ej är ekologisk

Källa: Dagligvaruindex

Ökad försäljning men mindre ekologiskt

  • Den ekologiska försäljningen minskar. Trots att den totala livsmedelsförsäljningen haft en positiv total försäljningstillväxt under 2024 har andelen ekologisk försäljning minskat med 4,9 procent jämfört med föregående år.

  • Kött, ägg och kolonialvaror var de livsmedelsgrupper med starkast total försäljningsutveckling. Den totala försäljningen av kolonialvaror ökade med 6,0 procent medan den ekologiska försäljningen ökade med 1,9 procent.

  • Ägg var varugruppen med svagast utveckling bland ekologiska livsmedel. Inom kategorin minskade den ekologiska försäljningen med 20,0 procent under 2024. Den totala försäljningsutvecklingen i livsmedelsgruppen ökade däremot med 7,2 procent.

Källa: Dagligvaruindex