Pressmeddelanden ÅDV | 2015-09-22 |

De är kvar i slutstriden om vinsten i Årets Dagligvara 2015

En naturlig törstsläckare, en finfilande fotfil och en kvarg på flaska – nu är det klart vilka produkter som tävlar mot varandra om det ärofyllda priset för årets mest framgångsrika produktlansering. De tre slutkandidaterna har valts ut av juryn till Årets Dagligvara, baserat på kvantitativa kriterier såsom försäljning och marknadsandelar och en kvalitativ bedömning av produkternas innovationshöjd. Nu överlämnas avgörandet till branschen. Den 1 oktober röstas vinnaren fram under Dagligvarubranschens Höstmöte.

– Det är starka kandidater till priset för Årets Dagligvara som vi kan presentera idag. Det är en styrka att vi med hjälp av verklig statistik kan välja ut slutkandidater som har haft en bra försäljning, drivit utveckling i sin kategori och nått en hög distribution. Varje enskild produkt har också utmärkt sig genom att de hittat en ny lösning på ett konsumentbehov. Alla tre är värdiga vinnare, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara.

Media hälsas välkomna till Vinterträdgården, Grand Hôtel i Stockholm, innan omröstningen. Mellan klockan 17.15-18.15 den 1 oktober kommer de nominerade finnas tillgängliga för intervjuer.

Omröstningen kommer att ske i samband med Höstmötets middag den 1 oktober, dit media inte har tillträde. Vinnaren kommer däremot att finnas tillgänglig för intervju i Grand Hôtels foajé direkt efter prisutdelningen, runt klockan 21.00.

Anmälan är inget krav men uppskattas.

För ytterligare information kontakta:
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 070-9803209.

De nominerade samt juryns motivering:

Arla Drickkvarg från Arla Foods

”Arla Drickkvarg har i en växande kategori med en hel rad nylanserade produkter lyckats fånga konsumenternas intresse. Den är ny, den är innovativ och fyller dessutom ett behov som knappt konsumenten själv visste fanns. Konsumenterna har verkligen tagit denna nya on-the-go produkt till sig, vilket har fått hela kategorin att växa.”

Loka Crush från Spendrups Bryggeri

”Loka Crush har ritat om dryckeskartan och verkligen hittat konsumenter som söker efter en naturlig törstsläckare. Sällan har en lansering nått så hög marknadsandel och försäljning på så kort tid. Dessutom i en kategori med hård konkurrens. Imponerande!”

Scholl Velvet Smooth från Reckitt Benckiser

”Scholl Velvet Smooth har inom kategorin fotvård fått ett genomslag som vi sällan tidigare sett inom dagligvaruhandeln. Den har snabbt fått en imponerande distribution och fördubblade på kort tid kategorins värde. Reckitt Benckisers satsning på dagligvaruhandeln som försäljningskanal vittnar om god insikt om konsumenternas köpbeteende.”

Cision