Rapporter | 2024-06-18 |

FAKTA OM MATEN: Kampen om köpkraften

Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. 

Den senaste 100 åren i Sverige har präglats av en tydlig urbanisering. Inkomsterna har ökat och vi har flyttat från landsbygd till städer. Livsmedelsbutikerna, som måste vara nära sina kunder, har flyttat med. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.

Rapporten  finns för nedladdning HÄR.

 

Fakta om maten
Fakta om maten är en rapportserie som kortfattat belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport sätter fokus på en frågeställning och strävar efter att öka kunskapen om branschen. Den första rapporten i serien – Större kaka men mindre bit – fokuserar på livsmedelskonsumtionen och hur den svenska konsumenten lägger en allt mindre del av den disponibla inkomsten på livsmedel över tid.

Rapporterna skrivs på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och är ett samarbete mellan Ek. Dr. och rådgivare Fredrik Bergström samt HUI Research.