Har dagligvaruhandelns vinstmarginaler ökat under de senaste åren?

Snabbgenomgång

Påstående

Dagligvaruhandelns vinstmarginaler har ökat under de senaste åren.

Fakta

Nej, matpriserna har ökat kraftigt sedan 2022, men detta har inte lett till ökad lönsamhet för dagligvaruhandeln.

Cecilia Anneling

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor!

Matpriserna har ökat kraftigt sedan 2022, men detta har inte lett till ökad lönsamhet för dagligvaruhandeln. Tvärtom har lönsamheten i hela livsmedelskedjan – från jordbruk till handel – minskat under samma period.

För dagligvaruhandeln, inklusive grossister, sjönk rörelsemarginalen från ett genomsnitt på 2,8 procent under 2012–2021 till 2,4 procent under 2023. I jämförelse har den genomsnittliga rörelsemarginalen i hela näringslivet legat på 5,1 procent de senaste 15 åren. Dagligvaruhandeln är en lågmarginalbransch, där lönsamheten är beroende av stora försäljningsvolymer snarare än höga marginaler på enskilda produkter.

📊 Lönsamhet i dagligvaruhandeln (rörelsemarginal i procent)
Källa: SCB

 

De senaste årens prisökningar har resulterat i högre intäkter i rörliga priser (ej justerat för inflation). Samtidigt har försäljningsvolymerna minskat kraftigt, vilket har lett till en negativ försäljningsutveckling i fasta priser (justerat för inflation).

Denna volymminskning innebär att de ökade kostnaderna för butiksdrift – såsom hyra, energi, transporter och personal – måste fördelas på en mindre försäljning. Det har i sin tur pressat lönsamheten ytterligare och skapat en utmanande ekonomisk situation för handeln.

 

Läs mer i SCB:s fördjupningsanalys (september 2024): Sveriges ekonomi – statistiskt perspektiv.