Pressmeddelanden ÅDV | 2010-08-27 |

Hälsa, bekvämlighet och flärd gav årets främsta lanseringar

Fazer Frökusar, Nutrilett Hunger Control Smoothies samt TRESemmé Schampo & Balsam/inpackning är nominerade till Årets Dagligvara 2010. Årets Dagligvara är en utmärkelse för framgångsrika nylanserade produkter inom dagligvaruhandeln och arrangeras av The Nielsen Company och branschorganisationerna DLF och Svensk Dagligvaruhandel. Vinnaren utses på Dagligvarubranschens Höstmöte den 5 oktober i Stockholm.

Produkterna har nominerats för att de har vunnit konsumentens hjärta och därmed skapat extra tillväxt för hela sin varugrupp och själva tagit en betydande marknadsandel.

Fazer Frökusar – Fazer Bageri

Ett helt nytt bröd på marknaden, fulladdat med fröer. Brödet innehåller även dinkelmjöl som ger en fyllig smak och konsistens.

Nutrilett Hunger Control Smoothie – Axellus

Välsmakande, näringsrik dryck med 23 vitaminer och mineraler som fungerar som en effektiv måltidsersättning för de som önskar gå ned i vikt eller behålla vikten.

TRESemmé Schampo & Balsam/inpackning – Cederroth/Alberto Culver

Ny komplett professionell hårvårdsserie av salongskvalitet till ett fördelaktigt pris.

– Årets nominerade produkter speglar vad konsumenterna vill ha just nu. Vi ser fortsatt att produkter inom megatrenderna hälsa och bekvämlighet går hem hos konsumenterna. Inom brödkategorin ser vi mycket innovationer drivet av en ny brödkultur i Sverige, något som Fazer tagit vara på. TRESemmé är en av flera aktörer som för in mer ”flärd” i dagligvarubutikerna och som nu utmanar rena kosmetikdetaljister inom området skönhet. Nutriletts nya Smoothie vinner framgång genom kombinationen dryck, hälsa och bekvämlighet, säger Bo Ekström VD på The Nielsen Company i Sverige.