Replik till Mikael Damberg: Matpriskommissioner skapar inte regn i Sydamerika

Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna, publicerade nyligen ett debattinlägg i Expressen där han återigen felaktigt anklagar handeln och andra delar av livsmedelskedjan för de stigande matpriserna.
Det är en missvisande bild av verkligheten – här är vårt svar:
Replik: Matpriskommissioner skapar inte regn i Sydamerika
Mikael Damberg (S) har rätt i att många hushåll kämpar med höga priser och minskad köpkraft. Men att peka ut handeln eller andra delar av livsmedelskedjan som boven leder fel. Hela livsmedelskedjans lönsamhet har pressats av ökade kostnader, enligt SCB.
Ponera att Damberg får rätt och att ett paket kaffe framöver kommer kosta 100 kronor. Om dagligvaruhandeln då sänkte sin vinst till noll (noll är lika med ingen vinst överhuvudtaget), skulle det där paketet kaffe för 100 kronor kosta 97,50 kronor. Detta då den genomsnittliga vinsten i dagligvaruhandeln är 2,50 per varje intjänad hundralapp.
Boven i detta drama är det globala priset på kaffebönor, som har ökat med 60 procent sedan november. Anledningen? Brasilien, som står för en tredjedel av världens kaffeproduktion, har drabbats av den värsta torkan på decennier. Odlaren får högre kostnader och sämre skördar. Transportören betalar mer för drivmedel. Kaffebönor handlas i dollar, samtidigt som den svenska kronan har försvagats. Rosteriet har högre energikostnader. Butiken har ökade utgifter för drift, löner och räntor. Detta adderar till ökade priser.
Samma logik och förklaringar gäller för exempelvis olivolja, kött eller mjölk. Vill politiken arbeta för lägre priser så finns det reformer och regelförenklingar som skulle göra det enklare och billigare att etablera och driva en butik. Men även detta måste ske med rätt förväntningar. En minskad regelbörda hjälper, men det kompenserar inte för de kostnadsökningar som drabbat hela branschen. En matpriskommission skapar inte regn i Sydamerika och politiska slagord pressar inga matpriser. Vi välkomnar en faktabaserad diskussion om hur vi bibehåller en livskraftig dagligvaruhandel och livsmedelskedja i Sverige.
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel