Nyheter | 2025-02-03 |

Svensk Dagligvaruhandels kommentar till regeringsuppdraget om att förbättra barns och ungas livsmedelskonsumtion med särskilt fokus på socioekonomiska skillnader

Sverige står inför stora folkhälsoutmaningar, däribland en snabb ökning av kostrelaterade sjukdomar i socioekonomiskt utsatta områden, vilket väcker stor oro. För att möta denna utmaning har regeringen gett Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket i uppdrag att förbättra barns och ungas livsmedelskonsumtion med särskilt fokus på socioekonomiska skillnader. Detta uppdrag kompletterar det tidigare slutredovisade arbetet att ta fram förslag på nationella mål, indikatorer och relevanta insatsområden för en mer hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion. Idag redovisar Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket sitt uppdrag och överlämnar sin slutrapport till regeringen.

 – Det är bra att Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket så tydligt pratar om barn och ungas hela matmiljö. Samtidigt ser vi ett behov av mer riktade utbildningsinsatser, vilket myndigheterna också betonar. Vi skulle gärna se ökad kommunikation kring Nyckelhålet samt en översyn av närings- och hälsopåståenden för att underlätta för konsumenter att göra hälsosamma val, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig Svensk Daglgivaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandel har aktivt deltagit i myndigheternas arbete och bidragit med inspel till de rapporter och indikatorer som presenterats. Svensk Dagligvaruhandel och våra medlemsföretag – Axfood, Coop, ICA och Lidl – är alla aktiva i folkhälsoarbetet. På branschnivå har vi genomfört flera initiativ, bland annat arbetat fram en överenskommelse om åldersgräns för energidrycker, etablering av ett nytt index som följer volymförsäljningen av frukt och grönsaker, deltar aktivt i nystartade Fullkornsfrämjandet samt ett aktivt arbete med närings- och hälsopåståenden.

För att nå en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion för barn och unga behövs;

  • Särskilda insatser för barn och unga
    Tidiga matvanor är avgörande. Initiativ som Nyckelhålsdagar i skolan, riktad kommunikation och aktiviteter i barnens närmiljö bör stärkas.
  • Nyckelhålet 2.0 – en vägledning för hälsosamma val
    I diskussioner om hälsa lyfts ofta behovet av ökad kunskap kring hälsosamma val, där tydliga märkningar mot konsument föreslås som ett effektivt verktyg. Vi anser att denna kunskap redan är förpackad i den befintliga Nyckelhålsmärkningen. För att stärka dess genomslag ser vi gärna en långsiktig satsning och en omfattande informationsinsats som ytterligare etablerar Nyckelhålet som en självklar vägledning för hälsosamma matval.
  • Revidering av hälsopåståendeförordningen
    Nuvarande regler begränsar möjligheten att informera om hälsosamma produkter på ett konsumentvänligt sätt och att kommunicera gradvisa produktförbättringar, exempelvis sänkning av socker- och salthalter.
  • Likvärdig reglering av hela marknaden
    Dagligvaruhandeln har en viktig roll i att forma barns och ungas matmiljö. Men mat säljs idag på många fler ställen än i dagligvaruhandeln. Att Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket i sin rapport tydligt lyfter ungas hela matmiljö är bra. För att åstadkomma effektiva insatser och undvika konkurrenssnedvridning är det viktigt att en eventuell reglering av exempelvis utrymmesmat omfattar hela marknaden.

Läs mer via Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket.