Dagligvaru­index årsrapport 2022

Illustration på en man framför en kundvagn i en dagligvarubutik

1

Bransch­utveckling 2022

  • 2022 har präglats av hög inflation. Priserna för livsmedel och alkoholfria drycker började stiga i början av året och har fortsatt växa och nå rekordhöga nivåer under hösten.

  • E-handeln som fick en rejäl skjuts under pandemin har under året backat. E-handelsförsäljningen är dock fortfarande dubbelt så hög som innan pandemin.

5,7%

Total försäljning butik & e-handel

7,1%

Total försäljning fysisk butik

-17,0%

Total e-handelsförsäljning

Källa: Dagligvaruindex

Prisjusterad försäljningsutveckling

  • Den prisjusterade försäljningsutvecklingen estimeras vara negativ. Rensat från inflation har omsättningen minskat med 5,6 procent under året. Konsumenten har ändrat sitt köpbeteende, antingen genom att köpa färre eller billigare varor.

Källa: Dagligvaruindex, SCB

Daglig­varu­butiken finns över hela landet

Källa: HUI (kedjebutiker som är inkluderade: Axfood, City Gross/Bergendahls, Coop, Ica, Lidl, Netto)

En siluett av Sverige med en prick för varje butik som fanns under 2021
Gå vidare till: