3
Försäljningsmönster i dagligvaruhandeln 2022
Fredagen veckans största försäljningsdag
- Under en vanlig vecka sker nästan hälften av dagligvaruhandelns försäljning under perioden torsdag till lördag. Allra mest säljs på fredagar, som står för 18 procent av veckoförsäljningen i dagligvaruhandeln.
- Veckans minsta försäljningsdag är söndag som står för 12 procent av veckoförsäljningen. Om försäljningen hade varit lika stor varje dag hade den uppgått till drygt 14 procent av veckoförsäljningen dagligen.
Källa: Dagligvaruindex
Avvikande veckor
- Dagligvaruhandeln har en förhållandevis jämn försäljning under året. Under vissa veckor avviker dock försäljningen jämfört med försäljningen under normalveckan. Exempelvis ökar dagligvaruförsäljningen under veckan före påsk, för att sedan minska under veckan efter påskhelgen.
- Den mest avvikande veckan är veckan före jul, då det spenderas ungefär 19 procent mer i dagligvaruhandeln än under en vanlig vecka. Även midsommarveckan har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.
Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanliga vecka.
Källa: Dagligvaruindex
Försäljningsstorlek för olika livsmedelsgrupper
Kolonial var den livsmedelsgrupp som stod för störst andel av livsmedelsförsäljningen under 2022. Av varje spenderad hundralapp lades 24 kronor på kolonialvaror som till stor del inkluderar klassiska skafferivaror med längre hållbarhet.
- 16 kronor av varje hundralapp spenderades inom kategorin mejeri. Tätt därefter följde kategorierna frukt och grönt (13 procent) samt kött (13 procent).
Kött samt frukt och grönt hade lika stor andel av livsmedelsförsäljningen 2022. Kött samt frukt och grönt stod vardera för 13 procent av livsmedelsförsäljningen.
Källa: Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningsutveckling per capita 2016–2021
Starkast försäljningstillväxt återfinns i varugruppen bröd och övriga spannmålsprodukter. Försäljningen har ökat med 16,3 procent per capita sedan år 2016.
Fisk är den varugrupp som har minskat mest sett till försäljning per capita. Försäljningen har minskat med 5,1 procent sedan 2016.
Även kött finns med bland de varugrupper som har ökat minst under de senaste åren. Totalt har försäljningen per capita ökat med 0,1 procent sedan 2016.
Källa: SCB, egna beräkningar