3

Försäljnings­mönster i daglig­varu­handeln 2022

Illustration på en person som handlar mat inför högtider

Fredagen veckans största försäljnings­dag

  • Under en vanlig vecka sker nästan hälften av daglig­varu­handelns försäljning under perioden torsdag till lördag. Allra mest säljs på fredagar, som står för 18 procent av vecko­försäljningen i daglig­varu­handeln.
  • Veckans minsta försäljning­sdag är söndag som står för 12 procent av vecko­försäljningen. Om försäljningen hade varit lika stor varje dag hade den uppgått till drygt 14 procent av vecko­försäljningen dagligen.

Källa: Dagligvaruindex

Avvikande veckor

  • Daglig­varu­handeln har en förhållande­vis jämn försäljning under året. Under vissa veckor avviker dock försäljningen jämfört med försäljningen under normal­veckan. Exempelvis ökar daglig­varu­försäljningen under veckan före påsk, för att sedan minska under veckan efter påskhelgen.
  • Den mest avvikande veckan är veckan före jul, då det spenderas ungefär 19 procent mer i daglig­varu­handeln än under en vanlig vecka. Även midsommar­veckan har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.
  • Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanliga vecka.

Källa: Dagligvaruindex

Försäljnings­storlek för olika livs­medels­grupper

  • Kolonial var den livsmedels­grupp som stod för störst andel av livsmedels­försäljningen under 2022. Av varje spenderad hundralapp lades 24 kronor på kolonialvaror som till stor del inkluderar klassiska skafferivaror med längre hållbarhet.

  • 16 kronor av varje hundra­lapp spenderades inom kategorin mejeri. Tätt därefter följde kategorierna frukt och grönt (13 procent) samt kött (13 procent).
  • Kött samt frukt och grönt hade lika stor andel av livsmedelsförsäljningen 2022. Kött samt frukt och grönt stod vardera för 13 procent av livsmedelsförsäljningen.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Försäljning­sutveckling per capita 2016–2021

  • Starkast försäljningstillväxt återfinns i varugruppen bröd och övriga spannmålsprodukter. Försäljningen har ökat med 16,3 procent per capita sedan år 2016.

  • Fisk är den varugrupp som har minskat mest sett till försäljning per capita. Försäljningen har minskat med 5,1 procent sedan 2016.

  • Även kött finns med bland de varugrupper som har ökat minst under de senaste åren. Totalt har försäljningen per capita ökat med 0,1 procent sedan 2016.

Källa: SCB, egna beräkningar

Gå vidare till: