3
Försäljningsmönster i dagligvaruhandeln 2023
Fredagen veckans största försäljningsdag
Under en vanlig vecka sker nästan hälften av dagligvaruförsäljningen under perioden torsdag till lördag.
Om försäljningen hade varit jämnt fördelad mellan veckans dagar hade varje dag representerat cirka 14 procent av försäljningen.
- Veckans främsta försäljningsdag i dagligvaruhandeln är fredagar. Fredagen står för 18 procent av veckoförsäljningen i dagligvaruhandeln.
- Veckans minsta försäljningsdag är söndag, som står för 12 procent av veckoförsäljningen. En förklarande orsak är att många dagligvarubutiker har kortare öppettider på söndagar.
Källa: Dagligvaruindex
Dagligvaruhandeln påverkas av högtider
Dagligvaruhandeln har en förhållandevis jämn försäljning under året. Under vissa veckor kopplade till högtider avviker dock försäljningen jämfört med försäljningen under en normalvecka.
Veckan före jul avviker från det jämna försäljningsmönstret, då det här spenderas ungefär 34 procent mer i dagligvaruhandeln än under en vanlig vecka. Även midsommarveckan och veckan före påsk har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.
Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanlig vecka.
Källa: Dagligvaruindex
Försäljningsstorleken skiljer sig mellan olika livsmedelsgrupper
Kolonial var den livsmedelsgrupp som stod för störst andel av livsmedelsförsäljningen under 2023. Av varje spenderad hundralapp lades 24 kronor på kolonialvaror som till stor del inkluderar klassiska skafferivaror med längre hållbarhet.
18 kronor av varje hundralapp spenderades inom kategorin mejeri.
Frukt och grönt stod för 13 procent av livsmedelsförsäljningen 2023. Frukt och grönt utgjorde en lika stor andel av den totala livsmedelsförsäljningen som under föregående år.
Källa: Svensk Dagligvaruhandel
Konsumtionsförändringar inom dagligvaruhandeln
- Försäljningen inom dagligvaruhandeln har ökat de senaste åren, men utvecklingen per capita skiljer sig mellan olika varugrupper.
- Starkast försäljningstillväxt återfinns i varugruppen Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice. Försäljningen har ökat med 28 procent per capita sedan år 2016.
- Fisk är den varugrupp som har minskat mest sett till försäljning per capita. Försäljningen har minskat med -20 procent sedan 2016.
- Grönsaker är varugruppen som haft mest stabil efterfrågan under de senaste åren.
Källa: SCB, HUI Research