2

Försäljnings­utveckling i daglig­varuhandeln 2023

Illustration på en person som e-handlar mat

Positiv trend för dagligvaruhandelns tillväxt

  • Försäljningen i dagligvaruhandeln uppgick till 330 miljarder kronor under 2023. Av detta stod e-handeln för ca 14 miljarder. En över­väldigande majoritet av daglig­varu­försäljningen sker således i fysisk butik.
  • Den genomsnittliga tillväxten i dagligvaruhandeln de senaste fem åren uppgår till 6,8 procent. Försäljning i butik har vuxit med i snitt 6,3 procent och e-handel med 25,2 procent.
  • Under de senaste åren har e-handelsandelen vuxit kraftigt. E-handeln fick en skjuts under coronapandemin, men har sedan dess fallit tillbaka något. Trots detta var e-handelsandelen 2023 klart högre än före pandemin.

Källa: Dagligvaruindex

Fortsatt hög livsmedelsinflation under 2023

  • Sedan slutet av 2021 har prisutvecklingen på livsmedel ökat kraftigt, och prisnivån är idag på en klart högre nivå.

  • Under 2023 ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 12,1 procent enligt SCB.

  • Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker har varit avtagande under 2023. Från inflationstoppen på 21,0 procent som uppmättes i februari mattades prisökningstakten under året av från rekordhöga nivåer.

Källa: SCB

Negativ prisjusterad försäljningsutveckling

  • Den prisjusterade försäljningsutvecklingen estimeras vara negativ. Rensat för inflation har omsättningen inom dagligvaruhandeln minskat med -4,7 procent under året.

  • Under året har konsumenten fortsatt anpassa sitt köpbeteende till det högre kostnadsläget, antingen genom att köpa färre eller billigare varor.

  • Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var i oktober 2023 positiv för första gången sedan i april 2022.

Källa: Dagligvaruindex, SCB

Försäljning i fysisk butik utgjorde hela ­tillväxten 2023

  • Under 2023 stod de fysiska butikerna för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Även 2022 stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten.

  • Den fysiska butiksförsäljningen ökade med 8,1 procent medan e-handelsförsäljningen av dagligvaror minskade med -4,5 procent under 2023.

  • Utvecklingen inom e-handeln har stabiliserats under 2023. Under åren med pandemi var e-handelsförsäljningen en stor del av branschens tillväxt, men tillväxttalen har därefter varit lägre.

Källa: Dagligvaruindex

Tillväxten skiljer sig åt mellan dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln

Total försäljning

Under 2023* har tillväxten i dagligvaruhandeln ökat kraftigt, medan utvecklingen i sällanköpsvaruhandeln varit mer blygsam.

Försäljning i fysisk butik

Försäljningsutvecklingen för fysiska butiker 2023* liknar 2022 års utveckling med starkare tillväxt för dagligvaruhandeln än sällanköpsvaruhandeln.

E-handels­försäljning

Både sällanköpsvaruhandeln* och dagligvaruhandeln uppvisade för andra året i rad negativ e-handelstillväxt.

Källa: Dagligvaruindex, Handelsfakta.se, PostNords E-barometer

* Data för kvartal 4 år 2023 sällanköpsvaruhandel är uppskattade med hjälp av årets nio första månader

Lägre e-handelsandel i dagligvaruhandeln i jämförelse med sällanköpsvaruhandeln

  • E-handeln med dagligvaror, som mer än fördubblades under pandemin, har under 2023 minskat något. Den totala e-handelsandelen i dagligvaruhandeln uppgick till 4,1 procent under 2023, medan motsvarande siffra 2022 uppgick till 4,5 procent.

  • E-handels­andelen i daglig­varu­handeln är betydligt lägre än i sällan­köps­varu­handeln. I sällanköpsvaruhandeln* skedde drygt en femtedel av den totala försäljningen i e-handeln under 2023.

Källa: Dagligvaruindex, Handelsfakta, Detaljhandelns försäljning, PostNords E-barometer

* Data för kvartal 4 år 2023 sällanköpsvaruhandel är uppskattade med hjälp av årets nio första månader

Positiv försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln

  • Totalt ökade försäljningen i daglig­varu­handeln med 7,5 procent under 2023.

  • Inflationen drev tillväxten även under 2023. Likt utvecklingen under 2022 var inflationen den bidragande orsaken till tillväxten inom dagligvaruhandeln. I takt med att prisökningstakten sjönk under hösten mattades även försäljningsutvecklingen av.
  • Högst tillväxt under årets första kvartal. Under det första kvartalet 2023 uppgick tillväxten i dagligvaruhandeln till 9,2 procent.

Källa: Dagligvaruindex

Källa: Dagligvaruindex

Säsongstrender i dagligvaruhandelns försäljning

  • Den totala försäljningen under året uppgick till 330 miljarder kronor. Årets andra kvartal hade den högsta försäljningen med en omsättning på 85 miljarder kronor.

  • Högtidliga trender i dagligvaruhandeln. Månader som innehåller högtider är de perioder där försäljningen är som högst.

  • December var den månad som hade högst försäljning under 2023. Under månaden omsatte branschen 31 miljarder kronor.

  • Februari är månaden med lägst försäljning. I februari 2023 omsattes 24 miljarder kronor. Att månaden innehåller färre dagar är en stor del av förklaringen.

Positiv butiks­försäljning även under 2023

  • Butiksförsäljningen ökade med 8,1 procent under 2023.

  • Högst tillväxt i dagligvarubutikerna under årets första kvartal. Under 2022 uppvisade det första kvartalet lägst tillväxt under året.

  • Lägst tillväxt i dagligvarubutikerna under årets fjärde kvartal. Motsvarande kvartal förra året hade den näst största kvartalsvisa tillväxten under 2022.

  • Tillväxten går hand i hand med inflationen. Utvecklingen för butiksförsäljningen har, liksom inflationen, varit avtagande under året.

Jämfört med samma period föregående år.
Källa:
Dagligvaruindex

Jämfört med samma period föregående år.
Källa:
Dagligvaruindex

Svagt positiv e-handels­försäljning i slutet av året

  • E-handelns försäljnings­utveckling i dagligvaruhandeln uppgick till -4,5 procent under 2023. Motsvarande siffra för 2022 var -17,0 procent.
  • Stark negativ tillväxt under årets första kvartal. 2023 inleddes med att e-handeln backade med 14,4 procent.
  • Återhämtad e-handelstillväxt under slutet av 2023. Under årets sista månader stabiliserades utvecklingen inom e-handeln. Det sista kvartalet var utvecklingen 1,9 procent.
  • I maj 2023 var den totala e-handelstillväxten positiv för första gången sedan slutet av 2021.

Svagt negativ tillväxt för e-handel med hemleverans

  • Försäljnings­utvecklingen för e-handel med hemleverans uppgick under 2023 till 0,0 procent. Motsvarande siffra för 2022 var -10,3 procent.
  • Negativa tillväxttal under 2023. Den totala e-handelsutvecklingen under 2023 var negativ, men nedgången för näthandelsförsäljning med hemleverans var mindre än för näthandelsförsäljning med upphämtning i butik.
  • Det första kvartalet hade svagast utveckling, med en negativ tillväxt på 6,1 procent.
  • Det fjärde kvartalet hade starkast utveckling, med en tillväxt på 3,0 procent.

Jämfört med samma period föregående år.
Källa:
Dagligvaruindex

Jämfört med samma period föregående år.
Källa:
Dagligvaruindex

Fortsatt negativ tillväxt för upphämtning i butik

  • Försäljnings­utvecklingen för e-handel med upphämtning i butik uppgick under året till -10,1 procent.

  • E-handel med upphämtning i butik blomstrade under pandemin. I takt med att konsumenterna återgått till att handla i fysisk butik har försäljningsutvecklingen stabiliserats.
  • Försäljningsutvecklingen ljusnade under året. Under det första kvartalet minskade upphämtning i butik med 23,5 procent. Det var fortsatt negativa tillväxttal till slutet av året, men tappet mildrades. Under det sista kvartalet ökade försäljningen med 0,4 procent.

E-handelsandelen i dagligvaruhandeln sjönk 2023

  • E-handelsandelen i dagligvaruhandeln under 2023 var 4,1 procent. E-handelsandelen har minskat under 2023 och är lägre än för två år sedan.
  • Inom e-handeln var hemleverans den dominerande försäljningskanalen under 2023. Upphämtning i butik hade en mindre andel under årets samtliga månader.
  • Den lägsta e-handels­andelen år 2023 uppmättes i juli då den uppgick till 2,7 procent. E-handels­andelen är generellt lägre under sommar­månaderna eftersom inköpen inte planeras i lika stor utsträckning under semester­perioden som i vardagen.
  • Det första kvartalet var det kvartal med högst e-handelsandel, då den uppgick till 4,7 procent.

Källa: Dagligvaruindex

Gå vidare till: