4

Ekologisk försäljning 2023

Illustration på en person som odlar sin mat

Lägre andel ekologiskt i svenskarnas varukorgar

  • Lägre andel ekologiskt i svenskarnas varukorgar. Andelen ekologisk livsmedels­försäljning uppgick till 4,4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen under 2023. Det är en minskning med 0,7 procent­enheter i jämförelse med 2022 och en minskning med 1,4 procentenheter jämfört med 2021.

  • Hälften av all ekologisk försäljning är även KRAV-märkt. Av den ekologiska försäljningen 2023 bestod 50,0 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning. Detta motsvarar 2,2 procent av den totala försäljningen.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Ekologisk och KRAV-märkt försäljning av egna varumärken (EMV)

  • Andelen ekologiskt inom EMV är förhållandevis hög. Andelen ekologiskt är högre bland de egna varumärkena (6,7%) i jämförelse med försäljningen av livsmedel generellt (4,4%).

  • Även andelen KRAV-märkt är högre bland EMV. Andelen KRAV-märkt inom EMV var 3,8 procent 2023, vilket är högre än andelen för den totala livsmedelsförsäljningen där cirka 2 procent är KRAV-märkt.

  • Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar dock även för EMV. Under 2023 var andelen ekologiska livsmedel inom EMV 6,7 procent. Sedan 2020 har andelen ekologiskt minskat med 2,8 procentenheter.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Den ekologiska försäljningen är olika stor i olika  livsmedelskategorier

  • Högst andel ekologisk försäljning återfinns inom kategorierna ägg samt frukt och grönt. Andelen ekologisk försäljning av ägg uppgick till 16,1 procent. Näst högst andel återfinns bland frukt och grönt där andelen uppgår till 11,9 procent.

  • I kategorin frukt och grönt är närmare en tredjedel av den ekologiska försäljningen även KRAV-märkt. I kategorin ägg är motsvarande andel 86 procent.

  • Kött har lägst andel ekologisk försäljning. Andelen ekologisk försäljning av kött uppgick till 1,7 procent under 2023.

Ägg

Frukt och grönt

Kolonial

Mejeri

Kött

Andel ekologiskt (ej KRAV)

Andel ekologiskt (ej KRAV)

Andel ekologiskt (KRAV)

Andel ekologiskt (KRAV)

Försäljning som ej är ekologisk

Försäljning som ej är ekologisk

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Stabil ekologisk andel för ägg

  • Den ekologiska försäljningen minskar. Trots att den totala livsmedels­försäljningen hade en positiv försäljnings­tillväxt har andelen ekologisk försäljning minskat med 7,4 procent under 2023.

  • Ägg var den livsmedelsgrupp med starkast total och ekologisk försäljningsutveckling. Den totala försäljningen av ägg ökade med 13,7 procent medan den ekologiska försäljningen ökade med 13,0 procent

  • Kött var varugruppen med svagast utveckling bland ekologiska livsmedel. Inom kategorin minskade den ekologiska försäljningen med 12,4 procent under 2023. Den totala försäljningsutvecklingen i livsmedelsgruppen ökade däremot med 6,9 procent.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel