Dagligvaruindex

Dagligvaruindex tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Syftet med Dagligvaruindex är att publicera trovärdig och kvalitetssäkrad statistik gällande dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis. Dagligvaruindex mäter försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, inte den specialiserade livsmedelshandeln eller servicehandel.

Rapporten bygger på försäljningsstatistik som samlas in 12 gånger om året från dagligvaruaktörer och följer utveckling och trender för dagligvaruhandelns tillväxt både i fysisk butik och på nätet.

Dagligvaruindex juni 2024

Total försäljning butik & e-handel

Total försäljning fysisk butik

Total e-handelsförsäljning

Månadsutveckling
JUNI 2024
Månadsutveckling
JUNI 2024
Månadsutveckling
JUNI 2024
0%
0%
0%
Ackumulerad utveckling 2024
Ackumulerad utveckling 2024
Ackumulerad utveckling 2024
0%
0%
0%
Rullande 12
Rullande 12
Rullande 12
0%
0%
0%

Midsommar är en stor försäljningshögtid för dagligvaruaktörerna. I snitt konsumerar hushållen 15 procent mer dagligvaror under midsommarveckan jämfört med en vanlig vecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Rapporter dagligvaruindex