Dagligvaru­index Årsrapport 2023

Illustration på en man framför en kundvagn i en dagligvarubutik

1

Bransch­utveckling 2023

  • 2023 har präglats av hög – men avmattande – inflation. Priserna för livsmedel och alkoholfria drycker steg kraftigt redan under 2022 och nådde sin topp i februari 2023. Därefter har prisutvecklingen varit fortsatt hög, men avtagande.

  • Tillväxten i dagligvaruhandeln var inflationsdriven under 2023. Den totala försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,5 procent under helåret 2023, jämfört med 2022.

  • E-handeln har under året backat. Utvecklingen för e-handelsförsäljningen var i synnerhet svag under det första kvartalet. Det fjärde kvartalet 2023 uppvisade däremot e-handeln positiv kvartalsutveckling.

7,5%

Total försäljning butik & e-handel

8,1%

Total försäljning fysisk butik

-4,5%

Total e-handelsförsäljning

Källa: Dagligvaruindex

Daglig­varu­butiken finns från norr till söder

Antalet Dagligvarubutiker har varit stabilt under de senaste åren. Sett till den senaste femårsperioden har antalet butiker i landet utvecklats positivt. Samtidigt har antalet anställda inom dagligvaruhandeln utvecklats stabilt. För de mindre dagligvarubutikerna (under 30 miljoner i omsättning) har tillväxten av antalet butiker varit särskilt positiv. Mellan 2021 och 2022 ökade här butiksbeståndet med 21 procent.

Källa: HUI Research (Kedjebutiker som är inkluderade är Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag:
Axfood, City Gross, Coop, ICA, Lidl)

Siffror för antal butiker 2023 finns inte tillgängliga

En siluett av Sverige med en prick för varje butik som fanns under 2021
Gå vidare till: